A wicca vallsi gyakorlatnak legfontosabb eleme a nyolc fõ nnep megtartsa. A nyolc wicca nnep az v sorn nagyjbl egyenletesen oszlik el, s megtartsuk a wicckat sszehangolja az v kereknek forgsval, az vszakok vltozsval, a termszet ciklusaival, vltozsaival. A nyolc nnep sszekapcsolhat a wicca istensgeinek, az Istennõnek s az Istennek klnbzõ aspektusaival s llapotaival, s az nnepek krforgsa az õ rkk ismtlõdõ trtnetket mesli el. A wicca kvetõi, mint minden mst, az nnepeket s az v egyes idõszakait is tbbflekppen rtelmezik, s hozzk kapcsolatba az istensgekkel. Ezek az eltrõ rtelmezsek gyakran nem igazn egyeztethetõk ssze egymssal, s mg nmagukban is hordoznak bizonyos ellentmondsokat. Az albbiakban bemutatom az nnepek rtelmezsnek egy kvetkezetes s kellõen sszetett mdjt, m elõtte vessnk nhny pillantst az istensgek s a szakrlis v egymshoz rendelsnek kt legismertebb modelljre. A legismertebb modell az vet a Napisten lettjaknt mutatja be. Ez a legelterjedtebb felfogs, a legtbb wicca ezt hasznlja, kisebb nagyobb eltrsekkel. E szerint az elkpzels szerint az Istennõ letet ad a Napistennek Yulekor, majd az Isten felnõ, megtermkenyti az Istennõt, ezutn megregszik, meghal Samhainkor, hogy aztn Yulekor ismt megszlessen. Ebben a modellben az Isten a Nap letad erejt jelkpezi, az Istennõ pedig a termszetet, melyet a Nap melege termkenny tesz. Egy msik koncepci szerint az v kt rszre oszlik, melyek kzl a nyri flvet az Istennõ, a tli flvet az Isten uralja. Ebben a rendszerben az Istennõ a termszet termkenysgt jelkpezi, az Isten pedig a hall uraknt jelenik meg. A kt elkpzels kzl az elsõ sokkal rnyaltabb kpet ad az ves ciklusrl, azonban sszerûtlennek tûnik a szmomra, hogy a Napisten hallnak idõpontjt Samhainre teszi. Ennek egyetlen igazn logikus idõpontja Yule lehet, hiszen ekkor leggyengbb a Nap ereje. Azonban mindkt rendszer fõ problmjt abban ltom, hogy tlsgosan leszûktik az Isten s az Istennõ alakjt. Az elsõ modell az Istennek csupn a szolris aspektust veszi figyelembe, az Istennõt pedig Fldanyaknt brzolja. A msodik modell az Istennõ alakjt mg tovbb szûkti, s csak a Fldanya termkeny oldalt jelenti meg, az Istent pedig a termketlensggel s a halllal azonostja. A wicca istenfogalma azonban ennl lnyegesen rnyaltabb, s sszetetteb, mind az Istennõ, mind pedig az Isten tbbfle aspektusban jelenik meg. Ha rendszerezni szeretnnk õket, azt mondhatjuk, hogy mindkettõnek ltezik gi, fldi s alvilgi aspektusa. Az Istennõ az gben az g Kirlynõjeknt jelenik meg, melyet a Hold jelkpez, s ami tovbbi aspektusokra bonthat fel (holdistennõ hrmassg). A fldn az Istennõ Fldanyaknt, az alvilgban pedig a Holtak rnõjeknt jelenik meg. Az Isten az gben Napistenknt, a fldn a nvnyzetet megszemlyestõ vegetcis istenknt illetve a Vadak Uraknt jelenik meg, az alvilgban pedig õ a Holtak Ura. Mindemellet az istensgek kt klnbzõ rklt koncepcit mutatnak be neknk. Az Istennõ lte lland, nem ismer hallt. Vltozsaiban csak ms-ms arct mutatja felnk. Ezzel szemben az Isten lte ciklikus, hallon s ujjszletsen keresztl ismtli nmagt. A wicca szakrlis nnepeinek ezt az sszetett, sokrtû kpet kellene minl jobban visszaadnia. Egy ilyen modell megalkotsa azonban egyltaln nem egyszerû. Ha megvizsgljuk az egyes wicca nnepek alapvetõ jelentstartalmt, kt jl elklnthetõ motvumot vehetnk szre: egy szolris mtoszt, s egy vegetcis mtoszt. Ennek az az oka, hogy a wicca nnepkr eredetileg kt klnll nnepkrt egyest magban: egy szolris nnepkrt, s az õsi kelta nnepeket. A szolris nnepek Eurpban a keltk elõtti megalitikus kultrkban s a mediterrn kultrkban jtszottak fontos szerepet. A szolris nnepkr trtnete a fny ves vltozsrl szl. Ennek sorn a Napisten megszletik a tli napfordul idejn (kb. december 21.), a tavaszi napjegyenlõsg idejre (kb. mrcius 21.) fiatal frfiv rik, s megtermkenyti Fldanyt. A nyri napfordul napjn (kb. jnius 21.) dicsõsge teljben ragyog, majd ereje s a fldre gyakorolt hatsa jelentõsen cskken az õszi napjegyenlõsg idejre (kb. szeptember 21.), hogy aztn a tli napfordulhoz rve meghaljon, s jjszlessen. A kzhiedelemmel ellenttben a szolris nnepeket a keltk nem tartottk meg. A kelta nnepkr a ngy nagy kelta nnepbõl ll: Imbolc (februr 1.), Beltane (mjus 1.), Lughnasadh (augusztus 1.) s Samhain (november 1.). Ezek a nvnyzet s az llatok termkenysgvel llnak kapcsolatban. A kt legõsibb kelta nnep valsznûleg Beltane s Samhain. A keltk sokig csak llattenysztsbõl ltek, a nvnytermeszts legfeljebb kiegsztõ lelemforrs volt. Ennek megfelelõen kt rszre osztottk az vet. Beltanetl Samhainig a psztorok a nyri legelõkn legeltettek, az llatok szaporodtak, a csorda ltszma egyre nõtt. Ez volt a bõsg, s az let idõszaka. Samhainre azonban visszatrtek a tli szllshelyre, s az llatok nagy rszt levgtk, mert tlen nem tudtk volna etetni õket. Ezrt a Samhaintõl Beltaneig tart idõszak a hall ideje volt. A msik kt nnep, Imbolc s Lughnasadh, egyrtelmûen a fldmûvelshez kapcsoldik, s valsznûleg ksõbbi eredetû. Imbolc (februr 1.) a nlunk enyhbb ghajlat mrskelt gvi terleteken, mint pldul rorszg, a zld hajtsok s virgok megjelensnek legkorbbi idõpontja. A termkenysg hajtsa jellemzi ezt az nnepet. Lughnasadh (augusztus 1.) pedig az arats, a termnyek betakartsnak nnepe. Az ezzel a kt nneppel kiegsztett szakrlis vet egy nvekvõ s egy hanyatl flvre oszthatjuk. A nvekvõ flv fõ mozzanata a kirads, a hanyatl flv pedig a visszahzds. Ennek megfelelõen a nvekvõ flv kt nnepe kzl Imbolc a termkeny erõk kiradshoz, Beltane a bõsghez, a hanyatl flv nnepei kzl Lughnasadh a begyûjtshez, Samhain pedig a gykerekhez val visszatrshez (hall, õsk tisztelete) kapcsoldik. Az v ilyen kt rszre osztsa kapcsolatba hozhat olyan mitolgiai alakokkal, akik ltalban testvrek, megkzdenek egymssal, s az egyik legyõzi a msikat. A mitogrfusok egy rsze a nvekvõ vet jelkpezõ hõst vagy istent Tlgykirlynak, a hanyatl vet jelkpezõ alakot pedig Magyalkirlynak nevezi. Õk lland rivlisok, flvente megkzdenek, s az egyik legyõzi a msikat. A Nagy Anya kegyrt versengenek, s mindegyik a maga uralkodsa cscsn nszt l vele, mely sorn meghal s feltmad, hogy befejezhesse uralmt. A Tlgykirly s a Magyalkirly nem ms, mint az Isten vegetcis aspektusnak kt, egymst kiegsztõ arca. Miutn sikerlt rekonstrulnunk a wicca szakrlis v alkotelemeinek eredeti formjt, a szolris, s a kelta-vegetcis nnepkrt, ksreljk meg egy egysges rendszerr val sszeillesztsket. Ez nem is annyira nknyes lps, mint amilyennek elsõre ltszik, hiszen a vegetcis motvum termszetes mdon kapcsolatba hozhat a szolris motvummal, mivel a kelta v nvekvõ s cskkenõ flve kztti fordulpontok a tli s a nyri napfordul idejre esnek. Az gy egyestett wicca nnepkr egy teljes ves ciklusa alatt a wicca istensgeinek sokkal sszetettebb trtnett ismerjk meg, mely sorn az Isten hrom klnbzõ alakban jelenik meg, mint Napisten, Tlgykirly s Magyalkirly, melyben megjelenik az Istensg gi, fldi s alvilgi aspektusa is. Az Istennõ pedig lland szemllõknt vesz rszt az esemnyekben, s kzben mindhrom mitikus frfialak trsa s a Napisten anyja is egyben. Az v sorn pedig megismerhetjk klnbzõ arcait, mint a szlets rnõje, a szerelem s beteljesls rnõje, vagy a hall rnõje. A Napisten Yulekor (tli napfordul) szletik, s bejrja a mr emltett teljes szolris mtosz egyes llomsait, hogy aztn Yulekor meghaljon s ismt feltmadjon. Ekzben a Tlgykirly Yulekor legyõzi a Magyalkirlyt, aki a holtak birodalmba vonul vissza erõt gyûjteni, mikzben ikertestvre, a Tlgykirly, megerõsdik, Beltanekor nszt l az Istennõvel, mely sorn meghal s jjszletik, hogy befejezhesse feladatt. Lithakor pedig az ismt megjelenõ Magyalkirly vgez vele, s egy fl vre tveszi az uralmat a Fldn, Samhainkor õ is nszt l az Istennõvel, hogy meghaljon, megerõsdve feltmadjon, s bevgezze uralkodst, mely Yulekor jr le, amikor ismt eljn a Tlgykirly, hogy legyõzze, s elfoglalja a helyt a trnon, egy jabb fl vre. s hogy mindebbõl milyen tanulsgot vonhatunk le? Annyit mindenkpp, hogy a wicca rendszere igen õsi, s homognnek egyltaln nem mondhat gykerekre nylik vissza, a vilg pedig, melyet szimblumaiban megprbl megragadni s brzolni, sokkal sszetettebb, semmint hogy bele lehessen passzrozni nyolc nnepbe s kt istenalakba. Azonban egy valls vagy vallsi csoport szakrlis gyakorlatnak rvnyessgt egyedl az kell hogy meghatrozza, hogy az adott csoport szmra az ltaluk hasznlt szimblumok hordoznak e kielgtõ jelentstartalmat, s hasznlatuk hozzjrul-e ahhoz, hogy ltaluk a vilgot teljesebb formban fogjk fel s ljk meg. Ez alapjn pedig azt kell mondanom, hogy minden wicca s minden coven szuvern joga, hogy gy rtelmezze az nnepeket, ahogy szmra a legmegfelelõbb, s ennek megfelelõen tartsa meg nnepeit. s ez nagyon jl van gy.
|