A kelta mitolgia az indoeurpai nyelvcsaldba tartoz szrazfldi s szigetlak keltk mitolgija. E mitolgia akkor kezdett kialakulni, amikor a keltk mg eredeti letelepedsi helykn, Kzp-Eurpban (az Alpoktl szakra) laktak; tovbbi fejlõdsre akkor kerlt sor, amikor a kelta trzsek az i. e. I. vezred msodik felben letelepedtek az eurpai kontinensen s a Brit-szigeteken s kapcsolatba kerltek a helyi õslakosokkal. A kelta mitolgia viszonylag homogn, llandsult formjt a kontinensen az i. e. kt utols vszzadban, a Brit-szigeteken taln valamivel ksõbb rte el. A szrazfldi keltk (s a rmai hdts elõtti britanniai keltk) mitolgijra vonatkoz adataink meglehetõsen tredkesek, forrsai fõleg rgszeti leletek (istenszobrocskk s dombormûvek, kultikus ptmnyek maradvnyai, fogadalmi feliratok, srfeliratok, rmk). Az antik szerzõk tudstsai gyakorlatilag kimerlnek azzal, hogy a keltk hisznek a llekvndorlsban s a tlvilgi letben. Helyi hagyomnybl szrmaz irodalmi emlkek Gallibl (a mai Franciaorszg terletrõl) s ms olyan terletekrõl, amelyeket a rmaiak meghdtottak ls erõteljesen romanizltak, nem maradtak fenn. Az r s a walesi az egyetlen olyan mitolgiai rendszer a kelta mitolgin bell, amely helyi hagyomnyokon alapul elbeszlõ alkotsokban sszefggõ tmbkben fennmaradt. Ezek kztt az rott emlkek kztt legfontosabbak az r sagk, amelyek kzl a legkorbbiakat a 8-9. szzadban jegyeztk le. Rendszeres gyûjtsk pedig mr a 12. szzadban megindult. Az esetek tlnyom tbbsgben ezek msodlagos forrsok, a keresztnysg megszilrdulsa utn kszltek s erõs keresztny hatst mutatnak. Msodlagosak, mert korbbi, elveszett emlkekben gykereznek, s csak tttelesen tkrzik az õsi keltk mitolgiai kpzeteit. Egyltaln nincsenek bennk adatok a kozmogniai (teremts- ) s eschatolgiai (vilgvge- ) mtoszokrl. Vitathatak azok a prblkozsok, amelyek az egsz kelta vilg panteonjnak rekonstrulst clozzk. A kelta istenekre vonatkoz adataink helye ritkn llapthat meg az idõben s a trben. A kontinentlis keltk (s a rmaiak elõtti Britanniban lt keltk) panteonjra vonatkoz adataink annyira mozaikszerûek, hogy felptst segtsgkkel nem lehet megllaptani. Lucanus i. sz. I. szzadbeli rmai kltõ szvegbõl s az ahhoz rott kzpkori szkholionokbl (kommentrokbl) ismerjk Ezus istent (fra felakasztott emberrel ldoztak neki), Taranist, a viharistent (tiszteletre gõ ldozatot mutattak be) s Teutatest (szmra az ldozatot vzbe vetettk). Mindhrom isten elõfordul gall-rmai istenbrzolsokon s fogadalmi szvegekben. A nekik bemutatott ldozat jellege alapjn pedig kapcsolatot ttelezhetnk fel az indoeurpai npeknl ltalnosan meglvõ s a hromszoros hallt elbeszlõ mitolgiai motvummal. A kelta istenek kztt tbb npnvvel azonosthat istent ismernk, ilyenek Allobrogs - az allobrogiak, Aramo - az aramicusok, Vocontia - a vocontiusok istene. A rmai hdts sorn szmos rmai isten kapott helyi jelzõt, mgsem beszlhetnk arrl, hogy valamennyire is azonosak fogtak volna fel egyes helyi s rmai isteneket: pusztn a kelta s a rmai istenek bizonyos klsõ jegyeinek viszonytsrl volt sz (s az sem kvetkezetes, hiszen egy-egy helyi istent nha tbb rmai istennel magyarztak). A kontinentlis kelta istenek kzl sokat egyedi s ikonogrfiailag al nem tmasztott emlkekbõl ismernk. Kivtelt jelent a gall Epona, Cernunnos, Sucellus, Nantosvelta, Rosmerta s nhny ms isten. Britannia terletrõl tbb, mint negyven helyi istensg nevt ismerjk, de felrõl a nevnl tbbet nem tudunk. A britanniai keltk szmos istensge lthatan olyan, hogy prhuzama kimutathat az r s a walesi mitolgiban: Nodons - Nuada, Brigantia - Brigit, Maponos isten pedig Dagda fival, az istenn lett Mac Ockal vethetõ ssze. Ezt az istent Apollnnal is s a gall Belenusszal is trstottk. Valsznleg a Belenushoz hasonl helyet foglalt el a gall Grannus, aki az r Greine (a grian, "Nap" szbl) istennõvel llthat prhuzamba. Nhny istenrõl csak ikonogrfiai brzolsa nyomn tudunk (kzjk tartozik a hromarc vagy hromfejû istensg, a kgys isten, a hrom anyaistennõbõl ll csoport), nevk azonban homlyban maradt. Tbbet tudunk az rorszgi keltk panteonjrl. A r vonatkoz adatokat irodalmi emlkek tartottk fenn (egyebek kztt a Msodik Mag Tured-i csata, amely a Danu istennõ trzsrõl s Goibniu lakomjrl szl. Kzppontjban az ll, hogy a Goibniu mgikus italt kszt az "alvilgi dmonok" , a fomoiriak ellen vvott kzdelemben. Ebben a meglehetõsen npes panteonban a legnagyobb istenek Danu istennõ trzsnek tagjai. Nem egynek kzlk kimutathatak megfelelõi a walesi hagyomnyokban szereplõ Don utdaiban. Ennek a hagyomnynak fõ forrsa a Mobinogion, amely a 11. szzad vgn nyerte el mai formjt s az antik mitolgia szmos tmjt s elemt tvzte magban. Eszerint a walesi Lleu, Arianrod fia hasonlt az r (s gall) Lughoz, az r kovcsistennek, Goibniunak megfelel a walesi Gofannon, az r Manannannak Ler (Leir) finak a walesi Manawyddan, Llyr fia (aki ppgy, mint Manannan, kiss messzire szakadt "Don utdaitl". ) A walesi forrsok azonban egszkben mgis tredkesebbek. Tvolabb kerltek az archaikus mitolgitl, mint az r. Kzzelfoghat hasonlsg ritkn akad. gy pl. Manawyddan mr nem tengeristen, hanem blcs haland, Pwyll ("blcsessg"), aki sok vonsban hasonlt az r Dagdhoz, ugyancsak haland s ksõbb Annwnnak (a tlvilgnak) lett ura. A kelta mitolgia a vilg trszerkezett tbbnyire sknak kpzeli. Fggõleges tagolsban elsõdleges szerephez jut a vilgfa. Tudunk rorszgban az t szent fa kultuszrl. E fkat gyakran "vilgfnak" (rl crann bethad) nevezik. A vilgfa megfelelõje a D Derga hznak kzpsõ oszlopa (a D Derga vrnak lerombolsa cmû sga) s minden bizonnyal ritulis megjelentõ helyisg (Midcuart). A vilgfhoz kapcsoldik a forrs motvuma, amely szmos hagyomnyban, kivltkppen az rben fordul elõ. Az egyik szerint a Sid Nechtanbl eredõ s a Boyne folyban (rorszg egyik fõ folyja) folytatod forrs a tlvilg rsze s az isteni blcsessget tartalmazza. Difa llt mellette, amely idõnknt egy-egy dit hullajtott a forrsba, onnan a di a Boyne-ba kerlt, s aki vizbõl ivott, elnyerte a teljes tudst. A forrsokban testet ltõ vz, mint elem ktsgkvl pozitv jelensg (legrzkletesebben ez is az isteni orvosnak, Dian Cechtnek, a holtaknak letet ad, betegeket, sebeslteket meggygyt hõsnek a forrsrl szl trtnetben fejezõdik ki), ezzel szemben a msik vzelemet, a krnyezõ cenokat (klnsen keleti, szaki s szaknyugati irnyban) ellensges erõnek kpzeltk, s dmonikus erõkkel hoztk kapcsolatba. Hagyomnyosan az cen kzepre tettk a tlvilgot annak minden megjelensi formjban. Nyugaton helyeztk el a Boldogok Szigeteit, szm szerint hromszor tvenet (mint azt a Febal finak, Brannak utazsa c. r saga elmondja); e szigeteken megllt az idõ, bõsg s rk ifjsg honol (szmos nevt ismerjk ezeknek a szigeteknek, pl. Nagy fld, let Fldje, Asszonyok Szigete). Az egyik hagyomny szerint e nyugati vilg uralkodja Tren volt. A pusztulssal s halllal asszocilt szakon fekvõ sziget vegpalotja adott otthont a fomoiriaknak. Az vegtorony vagy vegvr motvuma gyakori a walesi mitolgiai rendszerben is, ahol a "msvilgot" ugyancsak szigetre kpzelik. Ez a szigetre helyezs nem ll ellenttben azzal, hogy a msvilgot valami kzelinek kpzeljk, az emberek kzvetlen szomszdsgba. Kvetkezskppen erre a msvilgra nemcsak a szmos mitolgiai trtnetben megrajzolt hajttal lehet eljutni. Bizonyos "hõsi" sznezetet nyer a msvilgnak egy olyan felfogsa, hogy az egy nagy lakomaterem Dagda isten kiapadhatatlan stjvel s benne temrdek disznhssal - a keltk kedvelt telvel. E terem ritulis reproduklsa valsznûleg szmos vnegyedes szoksjtknak alkotta magjt. Az r jvi nnepsg (a Samain nnep), amely a kt vilg nylt (tbbnyire ellensges) archaikus kori rintkezst, egymssal kapcsolatba jutst utnozta, valsznûleg olyan elemeket is tartalmazott, amelyekben a dmoni erõk elpuszttjk a berendezett vilgot (vagyis az emberek vilgt), annak ura ritulis hallt hal, mielõtt vglegesen diadalmaskodnk s jjszletnk ez az emberi vilg. Az egsz szokskr valsznûleg a villmistennek s ellenfelnek prviadalt elbeszlõ mitolgiai szzs helyi vltozatban gykerezett (sszhangban Taranis viharisten gall ritusval, amelyben a fldi vilgot jelkpezõ llatokat s holmikat - s taln embereket is - gettek az ldozati tûzn), s sznhelye az n. Bruiden, a lakomaterem volt. rorszgban t ilyen Bruiden volt, szmuk megegyezett a szent fk szmval. Az egyik ilyen terem ura kovcsmester (az archaikus korban taln kt kovcs) volt (a D Derga vrnak lerombolsa c. sagban). Ez a saga a kirly s flszemû ellenfele meg annak dmoni hada kzti csatt beszli el, a lakomaterem tûz martalka lesz, s a tzet nem lehet eloltani, mert minden forrs kiapadt. A kelta mitolgiban jelentõs helyet foglalnak el az isteni llatokrl szl mtoszok s mondk, amelyek gyakran a mitolgiai vilgkppel is kapcsolatban llnak. A calngei marharabls c. r epikus trtnet magva kt biknak, Findbennahnak s Donn Calngnak a prharca. Donn Calnge legyõzi vetlytrst, maradvnyait egsz rorszg terletn sztszrja, s egyben nevet ad helyeknek s vidkeknek. Mindkt szereplõ csak gy tudott bikaalakot lteni, hogy elõbb csods talakulsok sorozatn ment t (slyomm, keselyûv, vizillatokk vltoztak), eredetileg a tlvilg kt urnl voltak disznpsztorok. Valamennyi kelta npcsoport krben az egyik legelterjedtebb s kzponti szereplõ az istenek disznpsztora vagy psztora, az llatok prtfogja, aki valamilyen kapcsolatban ll a tlvilggal. Ide tartozik pl. a gall Cernunnos, akit az brzolsokon llatok vesznek krl. A brit sziget tridiba elõfordul e szereplõ ksei vltozata, amely kapcsolatot mulat Dristannal s Pryderivel, Pwyllnak (a tlvilg - Annwn - uranak) a fival, õk ketten ugyancsak disznpsztorok. Az istenek bikjt (Tarvos Trigaranus) jl nyomon kvethetjk Galliban s Britanniban, ahol elõfordul a Donnotaurus csaldnv is, amely a Donn Calnge nvvel hozhat kapcsolatba. A klnleges tisztelemek rvendõ llatok kz tartozik a vaddiszn (vadkan) s a serts. Ez is szorosan kapcsoldik a tlvilghoz (a bõviben levõ sertshs nlklzhetetlen kellke a tlvilg urnl ll lakomapalotnak). A szigetlakk kelta mitolgijnak egyik legelterjedtebb motvuma a vadkanvadszat, e vadkan vezeti elldzõit a tlvilgra. A vadkankultusz Galliban is el volt terjedve, a rmai korban Mercuriushoz kapcsoltk, akit gyakran emlegettek moccus (kelta, moch, "vadkan, vaddiszn") jelzõvel. A lra vonatkoz mitolgiai kpzetek klnleges helyet foglalnak el. A kontinentlis istenbrzolsok s fogadalmi feliratok szleskrûen bizonytjk az istenek lovnak s Epona lovas istennõnek a kultuszt. rorszgban s Walesben az ech (ir, "l") sz szmos olyan mtoszhõs nevnek rsze, akiknek a napkultusszal s a tengeri szigetekre kpzelt tlvilggal van kapcsolatuk. A keltk kztt ltalnosan lt az a mtosz, amely szerint az emberek egy ms-, egy tlvilgi istensgtõl szrmaznak; emlti ezt a mtoszt Caesar is Gallibl, amelynek laki szerinte Ditustl erednek. Az r Dagda Eochaid Allathair (Eochaid Mindenek Atyja) nven ismeretes. A szigetekre kpzelt tlvilg ura a Riangabair ("tengeri l") nevet viseli, a fomoiriak egyik "kirlyt" Eocho Echkendnek ("Lfejû Eocho") hivjk. Az istenszemlyt vagy lnak, vagy a htn lõ lovasnak kpzelik (ismernk egy Eochu Rondot, akinek drdjval C Chullainn a Rond sajt lovt szrja le). Manannan Mac Lir isten a tenger fia, a tlvilgnak - Tir Tairngire orszgnak - a tengerrel, mint elemmel kapcsolatban all uralkodja a mitolgiai elkpzels szerint lovon vagy kocsin vgtat vgig szrazon s tengeren. A walesi kelta mitolgiban kimutathat prhuzama Mark ab Meirchionnal (aki a kzpkori Tristan-mondban Marke kirly nven szerepel), neki lflei voltak. Voltak a lval kapcsolatban ll istennõk is: a kontinentlis Eponn kivl a neki megfelelõ r tan Echraide, Macha, a walesi Rhiaimon, Pwyllnak, a tlvilg urnak felesge. A kirlynak teendõi elvgzse kezdetn kt fõ szertartson kellett tesnie, ezek kzl a fontosabbik valszinûleg a kirly s egy l szent nsznak rtusa volt, amelynek prja az indiai Asvamedha-rtus. A msik az n. bikannep (tarbfeis), amelynek kzponti eleme, hogy egy kln erre a feladatra kijellt emberrel megkstoltattk a ritulis bika hst s vrt, majd ritulisan elaltattk õt (lmban meg kellett lmia a kirly jvõjt). Egy gall emlken a bika Ezus isten szent fjnak gai kztt lthat (ez is jelzi, hogy a bika s a vilgfa koncepcija kztt kapcsolat van), s hrom madr l rajta: egy a fejn, kettõ a htn. A calngei marharabls egyik epizdjban a trtnet hõse, Cormac Cond Longas hromszor ti meg fejn s testn Donn Calngt. Ezus s a fa kapcsolatra utal az a md is, ahogyan ennek az istennek ldozatot mutattak be (fra akasztott ember). A kultrhõskrõl szl mtoszok szmos olyan r hagyomnyban õrzõdtek meg, amelyek a sziget benpestst beszlik el (az rorszg meghdtsainak knyve c. terjedelmes ltrtneti kompilciban maradt fenn a 12. sz.-bl). Hagyomnyosan hat hdtsrl beszltek. Az elsõt (az sszelltk szerint "mg az znvz elõtt") rorszg egyik nvad istennõje, Banba vezette. Az znvz elpuszttotta egsz npt egy bizonyos Fintan kivtelvel, aki hol rnszarvass, hol sass, majd keselyûv vltozott (hasonl motvumot tallunk Walesben a mitikus Taliesin trtnetben), tllte a szzadokat, s elmeslt mindent az utdoknak. Partholonnak, a msodik hdts vezrnek szmos fontos kultrtettet tulajdontanak, amelyekkel megadta rorszgnak vgleges termszeti arculatt: kitisztogatott ngy vlgyet, teremtett ht nagy tavat, s bevezetett nhny mestersget s szokst Nemed (a "szakrlis, szent" szbl) idejben, aki a harmadik hdts vezre volt. Ekkor jabb vlgyek s tavak jelentek meg. Nemed volt az elsõ, aki sszetkzsbe kerlt a fomoiriakkal: prblkozsa, hogy lerohanja vegtornyos szigetket, kudarcba fulladt. Nemed npnek, a Fir Bolg trzseknek nevhez fûzõdik rorszg trsadalmi letnek berendezse leglnyegesebb vonatkozsaiban, egyebek kztt az orszg felosztsa t provincira, s a kirlyi hatalom megalaptsa. Utnuk az szaki szigetekrõl Danu istennõ trzse jtt a szigeteken tanult druida blcsessggel s varzstudomnnyal, õk hoztk az orszgba a ngy hres varzstalizmnt: a Fail kvet, amely felvistott, ha a trvnyes kirly lba tapodta, Lug diadalt hoz drdjt, Nuada kivdhetetlen kardjt s Dagda kiapadhatatlan stjt. Fir Bolg npt legyõztk a Mag Tured-i csatban, s a fomoiriakkal kirobbant viszlyuk (ennek kimenetelt az rorszg meghdtsainak knyvtõl fggetlen s az r sagk fõ, n. mitolgiai ciklust tartalmaz Msodik Mag Tured-i csala szvegbõl ismerjk) azzal vgzõdtt, hogy Nuada, Danu istennõ trzse isten kirlya, aki karjt vesztette az elsõ Mag Tured-i csatban, tadta a jogart a fomoiri uralkod finak, Bresnek, aki Danu istennõ trzse krben lt (ksõbb Dian Cecht, az istenek orvosa ezstbõl mûkart ksztett Nuadnak, innen ered Nuada Argetlm mellkneve, vagyis Ezstkezû Nuada). Danu istennõ trzsnek msodik csatjt a fomoiriak ellen Lug vezette, az egsz elbeszls kzppontjban Lugnak s a fomoiriak vezrûek, a flszemû Balornak a prviadala ll. Lug a mellkneve szerint Samildanach, vagyis "ezermester", flig-meddig õ maga is fomoiri (magnak Balornak az unokja). Neveztk mg Lamhfadnak, vagyis "hossz kezûnek" (mert Assal drdja volt kezben, ezt az szaki szigetekrõl hozta neki "hrom iparos isten"). Lug parittyakõvel kiveri Balor fl szemt, mivel tekintete hallt hozott minden lõlnyre. A futsnak eredt fomoiriak elhagyjk rorszg terlett, Bres pedig azzal menti bõrt, hogy a gyõztesek elõtt feltrja a fldmûvels tennivalit s az egyes munkk idõpontjt. Ezltal Danu istenn trzse, amely eddig is jratos volt a hadmûvszetben s a druidk tudomnyban, ezutn otthonoss vlik a gazdlkodsban is. A hdtk utols hullmnak, Mil fiainak (a trtneti rek elõdeinek) betrst, Danu istennõ trzse fltt aratott diadalt elbeszlõ trtnet igen szegny archaikus mitolgiai anyagban. A hdtk tjuk sorn hrom istennõvel tallkoznak, õk rorszg nvadi: Banba, Fodla s Erie. Amargin kltõ megjvendli Erinek) hogy az õ neve lesz az orszg fõ neve mostantl fogva, vlaszul Erie Mil fiainak rk hatalmat jsol rorszgban, Donnnak pedig hallt (Donn, aki a [tlvilg egyik ura volt, rorszg dlnyugati partvidkn veszett a tengerbe, s az egyik sziklaszigetet Tech Duinn-nak, "Donn Hznak" neveztk, s a holtak birodalmnak tartottk). Mil fiainak meg kellett vvniuk a hrom istennõ frjvel: Mac Cuillal, Mac Cechttel s Mac Greinvel (a kirlyi hatalmat prtfogol istenekkel), s ezzel vgleges gyõzelmet arattak Danu istennõ trzse fltt a Tailtiw mellett (Lug itt vrõl vre meglt nnepet alapirott). Danu istennõ trzse azonban elrte Mil fiainl, hogy megosszk a haralmat, s az elõbbieknek jutott az alvilg. Az als vilgnak (amelynek nincs kifejezetten olyan jellege, mintha khtonikus feneketlen mlysg lenne) a lakit az r mitolgiban s folklrban sideknek nevezik (gy emlegetik azokat a dombokat is, amelyeken lltlag tanyznak), s az emberektõl elsõsorban abban klnbznek, hogy ismerik a mgia mûvszett, nem pedig "isteni" mivoltukkal. A kelta mitolgia emlkei a tulajdonkppeni epikus s mesei irodalmi alkotsokban is fennmaradtak, elsõsorban a megfelelõ r sagkban. Szmos saga rorszg "hõsi korrl" regl; idõszmtsunk kezdetrõl, amikor az uladiak (szak-rorszg legnagyobb etnikus csoportja, amely Ulster tartomnynak adott nevet) ura Conchobar volt, s C Chulainn, Fergus, Conall s ms hõsk tûntek ki tetteikkel. A sagk nem egy esemnye s szereplõje a mitolgibl nõtt ki, s kiegszti a tnyleges mitolgiai elbeszlsek adatait. A legfõbb istenanynak, anyaistennek (a kelta mitolgiban nagyon kifejlett alak) ksei visszhangja Medbnek, Connacht uralkodnõjnek, Ailil felesgnek az alakja; ugyanebbe a fogalomkrbe tartozik a tlvilg rnõinek (Aina, Cliodn) a sagkban fennmaradt hagyomnya. Istennõi vonsaikat megõriztk a hõsket nevelõ asszonyok is, mint Scatach, ahogyan megõriztk a hadistenek is, mnt Morrigan, Nemain s Badb (az õ neve maradt fenn a gall cathubodua szban). Hrom Macha nevû mtoszhõsben: Nemed, Kimbaet s Crunchu felesgben Dumzil francia kutat a varzstuds, a hadmûvszet s a tennkenysg megszemlyestst ltta. E hrom aspektus nha egyetlen szemlyben egyesl, mint pl. Anuban, CaiIIechben s Berryben (ez az istennõ megtartotta npszersgt az r s skt folklrban egszen napjainkig). A sagk tbb frfi szereplõje, elsõsorban Bricriu, C Roi s Midir, ugyancsak isteni szrmazs. Bricriu (a Bricriu lakomja c. sagban) jellegzetes mitolgiai trfacsinl, trickster, aki viszlyt szt a hõsk kztt, Midir (v. a Deo Medrunak tett gall fogadalmi szveggel) egy sdnek (sidek lakta varzsdombnak), a Bri Leithnek az ura, a tlvilg istene; C Roi a varzstudomnyban jrtas vitz s vilgjr, mint az istenek psziora, hasonlatos az ind Psan-hoz. Mitolgiai alapokon nyugszik a sagk nem egy fordulata s epizdja: a mgikus prbkrl, a tlvilgi lnyekkel folytatott vetlkedsrõl, alvilgi utakrl (C Chulainn, Crimtann Nia Nair ) szl trtnetek. Mitologikus magnak C Chulainnak az alakja, a trtnet fõhõse, "kihez mrhetõ nincs a halandk kztt", Lug s Dechtire fia (ms vltozat szerint gy szletett, hogy Conchobar vrfertõz kapcsolatra lpett a hgval vagy lnyval, Dechtirvel). Gyermekfejjel vghezvitt hõstettei hasonlak az avatsi rtusokhoz, letnek szmos epizdja rsze az indoeurpai mtoszhõsi hagyomnynak (prviadala hrom ellenfelvel, fel nem ismert finak meglse, mgikus tvltozsok). Nmileg klnll jelensgnek szmtanak a legends blcsrõl s ltnokrl, Finnrõl szl trtnetek, amelyek a ksei folklrban vltak klnsen npszerûekk. Finn az erdõkben tanyz hadakat vezette, csak a vadszatnak s harcnak lt, s ezek rvn gyakran kerlt kapcsolatba a tlvilggal. Fia, Oisin (Osszin) a monda szerint megrte Szent Patrik (az r keresztny egyhz 5. sz.-i legends megalaptja) kort, s elbeszlte neki azokat a hagyomnyokat, amelyek rorszg felsznnek kialakulsrl, folyinak, tavainak trtnetrõl szlnak. A kelta mitolgia s a kelta epikus mondk emlkei ksõbb tovbbltek rorszg, Wales, Comwall, Man szigete s Bretagne (a kelta nyelv s kulturlis rksg tovbblsnek terletei) npeinek folklrjban, s gazdagtottk a kzpkori eurpai irodalmat. Alapjaiban kelta az Artur kirlyrl s Kerekasztalrl, Tristanrl s Isoldrl szl mondakr, walesi (valamint cornwalli) hagyomnyban gykerezik Pelles (Pwyll), Merlin (Mirddin) s sok ms hõs alakja s a rluk s velk kapcsolatban ll hõskrõl szl hagyomny. A kelta mltban gykerezik a Grl-monda s a "boldogok szigetrõl", az Avallonrl szl trtnet; a Finn gyermekkort elbeszlõ monda az egyik kzpkori verses regny, a Parsival (Perseval) lovag erdei neveltetst elbeszlõ trtnetnek lett egyik fõ forrsa.
Forrs : Mitolgiai Enciklopdia (Gondolat kiad)
|