Azt senki nem vitatja, hogy a modern Wicca mozgalom elindtjnak Gerald Gardnert kell tekintennk. Gardner az 1930-as vek vgn kerlt kapcsolatba Old Dorothyval (l. az elz cikkben), akinek segtsgvel 1939-ben beavatst nyert a New Forest-i covenbe, ahol megismerkedett a coven ltal kpviselt mgikus hagyomny tantsaival. A covenben tanult ritulkat, mgikus mdszereket egy fzetbe rta le, mely a Book of Shadows (rnyak knyve) cmet viselte. Az akkori szoks valsznleg az volt, hogy a boszorknyok egyms fzetbl msoltk le a megfelel szvegeket, lersokat, melyeket kiegsztettek sajt megjegyzseikkel. Ezrt aztn valsznleg nem volt kt azonos rnyak knyve. A modern Wicca szempontjbl a Gardner ltal lert rnyak knyve vlt egyfajta etalonn, amelyet sokan hasznlnak sajt knyvk alapjaknt, st a gardnerinus wicck egy rsze megvltoztathatatlan szentrsknt tekint r, amelyhez hozztenni nem szabad, s amihez betrl-betre ragaszkodni kell. Egszen biztos azonban, hogy Gardner korban nem ez volt az ltalnos szoks, hiszen Gardner maga is tbbszr megvltoztatta s kiegsztette az ltala hasznlt szvegeket. A mai wicck tbbsge teljesen egyni kidolgozs rnyak knyvt hasznl, amelybe lerja a tantitl kapott ismereteken tl sajt kutatsainak eredmnyeit, tapasztalatait, egyni fejleszts ritulit, receptjeit. Ennek ellenre a gardnerinus rnyak knyvt manapsg is sokan tartjk sajt mgikus-vallsi gyakorlatuk alapjnak s mrcjnek, s mivel Gardner knyve alapjaiban hatrozta meg a mai Wicca gyakorlatt, mindenkpp komolyabban kell foglalkoznunk vele, ha a modern wicca gykereit kutatjuk.
Elszr is azt kell kihangslyoznom, hogy a Gardner fle rnyak knyve nem egyetlen egysges szveg, hiszen Gardner ugyangy kezelte a sajt knyvt, mint minden akkori s mai boszorkny s mgus a sajt grimoire-jt, varzsknyvt: tbbszr is kiegsztette, megvltoztatta, ahogy leginkbb megfelelt a szmra. Ez vlt az egyik legnagyobb fegyvertnny a Wicca si eredett ktsgbe vonk kezben. gy gondoljk ugyanis, hogy az rnyak knyve szvege nem hiteles, mivel gardner nemcsak hogy tbbszr megvltoztatta, de minden ktsget kizran az egszet maga tallta ki az elejtl a vgig. Ez persze az elbbiekbl nem kvetkezik, s minden ktsget kizr bizonytkot mg egyetlen szerztl sem olvastam erre vonatkozan. gy a vita mind a mai napig nem eldnttt, annak ellenre, hogy egyre tbben veszik egyrtelm alapigazsgnak, hogy Gardner az egsz Wicca vallst s mgit maga tallta ki.
De mieltt belemennnk a problma rszletesebb vizsglatba, meg kell jegyeznem, hogy szemlyes vlemnyem szerint egy valls s mgikus rendszer hitelessgt s rvnyessgt nem az hatrozza meg, hogy mennyire rgi, hanem hogy mennyire kpes kielgteni hveinek spiritulis ignyeit, s hogy mkdik-e vagy sem. Az a mai, globlis kolgiai katasztrfktl sjtott korban mr egyltaln nem ktsges, hogy a Wicca vals trsadalmi s egyni ignyekre vlaszol, a Wicca mgia hatkonysgrl pedig sokan szereztek tapasztalatokat az elmlt vtizedekben.
Visszatrve az rnyak knyve vizsglathoz. A mai gardnerinus wicck ltal hasznlt rnyak knyve egy jl meghatrozhat, konkrt szveg, melyet minden wicca sajt kezleg msol le tanulsa sorn. Ez a szveg Gardner munkssgnak viszonylag ksi szakaszra alakult ki, eltte Gardner a szveget tbbszr tdolgozta, kiegsztette. Hrom teljes, Gardner ltal sajt kezleg lert rnyak knyve ismeretes, melyek Gardner halla utn fpapnjnek, Doreen Valientenek a birtokba kerltek. A hrom szvegvltozatot kutatsai sorn Janet s Stewart Farrar A, B s C szvegnek nevezte el. Ezt a jellst a ksbbiekben a tmval foglalkoz ms szerzk is tvettk.
Az A szveg tartalmazza az eredeti ritulkat, melyet Gardner a New Forest coventl msolt le. A szveget sajt megjegyzseivel ltta el, s elkezdte kiegszteni a tredkes tradicionlis anyagot, hogy egysges egssz lljon ssze. Ennek a munknak az eredmnyeknt jtt ltre a B szveg, mely mr egysges rendszert alkot. A tradicionlis szveg hinyossgait elssorban Aleister Crowley s az O.T.O. (Ordo Templi Orientis, egy szexulmgival is foglalkoz hermetikus rend, melynek maga Gardner is a tagja volt) ltal inspirlt szvegekkel ptolta. A C szveg az a vgleges rnyak knyve verzi, melyet Gardner ksbbi beavatottai, s a mai gardnerinusok hasznlnak. Ezt a szveget Gardner Doreen Valiente-vel kzsen lltota ssze. Valiente-nek az volt a vlemnye, hogy az O.T.O. s Crowley ihlette szvegrszek s idzetek nincsenek sszhangban a Wicca szellemisgvel, ezrt azokat nagyrszt kihagyta, s inkbb ms, megfelelbb forrsokat hasznlt, illetve tbb jelents ritulis szveget maga rt meg.
Az rnyak knyve szvege kt rszre oszthat. Az els rsz a wicca szertartsait rja le. Itt olvashatjuk a varzskr meghzsnak s megszaktsnak rituljt, a hrom gardnerinus fokozat beavatsi rtusait, a trgyak felszentelsnek szertartsait, s az egyes wicca nnepeken eladand ritulkat. A knyv msodik rsze egyb, nem ritulis szvegeket tartalmaz, pldul egy lerst a wicca mgia nyolc svnyrl, azaz mdszerrl, egy eszmefuttatst a mgikus er termszetrl, s gerjesztsnek hagyomnyos wicca mdszereirl, egy lerst arrl, hogyan kell felkszlni a wiccknak a szertartsokra, egy rtekezst a klnbz mgikus hvszavak lehetsges eredetrl. Ezek mellett ler nhny mgikus technikt, mint pl. az erkp gerjesztst krtnccal, vagy a ltomsok s a testkilps elidzst enyhe ritulis korbcsols segtsgvel.
Az rnyak knyvnek szvegt tanulmnyozva nagyon nehz megllaptani az egyes szvegrszek eredett, mert Gardner sosem jellte meg az egyes szvegek forrsait. Ennek ellenre egyes rszletek egyrtelmen azonosthat tvtelek. Ilyenek pldul Aleister Crowleytl, vagy Dion Fortune-tl (a XX. szzadi okkultizmus kt jelents alakjtl) szrmaz idzetek. A Beltanei nnepi ritulba mg egy Kipling vers is bekerlt. Ezenkvl forrsknt szerepel mg az Alexander Carmichael ltal gyjttt s lefordtott skt gael nyelv ldsok s imk gyjtemnye, a Carmina Gadelica, melybl kt rszlet is bekerlt az Ostara nnepi ritulba. Szerepel mg egy rszlet Charles G. Leland Aradia, or the Gospel of the Witches (Aradia, avagy a boszorknyok evangliuma) cm knyvbl, mely a toscanai boszorknyok hiedelmeit s praktikit rja le. Felfedezhet tovbb nhny rszlet Grillot de Givry mgikus enciklopdijbl, a Witchcraft, Magic and Alchemy-bl (Boszorknysg, mgia s alkmia). A hres kzpkori grimoirebl, a Claviculae Salamonisbl (Salamon kulcsai) is bekerlt egy ritul az rnyak knyvbe, nmikpp leegyszerstve. Ezen kvl rezhet hermetikus s kabbalista hats a szertartsok bizonyos rszleteinl. Ezek mutathatjk a Golden Dawn vagy Crowley rsainak hatst, de Gardner a Witchcraft Today (Boszorknysg napjainkban) cm knyvben kifejt egy olyan elkpzelst, miszerint a kzpkorban, amikor a boszorknyokat s a zsidkat egyarnt ldztk Angliban (is), a zsidk s a boszorknyok kztt kialakult egyfajta bajtrsiassg, s a boszorknyok s zsidk egymst segtettk. Mivel akkoriban az emberek tbbsge nagy hatalm mgusoknak tartotta a zsidkat, a kabbala bizonyos elemeit szvesen ellestk tlk, s gy beszivroghattak bizonyos kabbalista elemek a boszorknyok gyakorlatba, mint ahogy a kzpkori keresztny mgiba is. Mindezen kvl felfedezhetk mg szabadkmves eredet elemek is a ritulkban.
Az elbb emltett idegen eredet betoldsok egytl egyig a ritulis szvegekben szerepelnek, ott is leginkbb az alap wicca ritulban, amely a varzskr meghzsbl s megtiszttsbl, az elemek urainak megidzsbl, a Hold lehzsnak szertartsbl, s egyb ritulis szvegek, invokcik s inkantcik elmondsbl, valamint egy ergyjt krtncbl, bor s stemnyldozat bemutatsbl ll. Az egsz szertarts tele van a legklnbzbb forrsokbl tvett s talaktott szvegrszletekkel. A kr megtiszttshoz szksges vz s s megszentelsnek szvege a Claviculae Salamonisbl szrmazik, de a B s C szvegben Gardner az eredeti hber, grg s latin neveket Aradia s Cernunnos (a gardnerinus Wicca isteni prja) nevvel helyettestette. A Claciculae Salamonist angol fordtsban MacGregor Mathers adta ki 1888-ban, a British Museumban tallhat kzpkori kziratok alapjn. Az rnyak knyvben szerepl rsz szvege megegyezik Mathers fordtsval, gy br nem biztos, hogy Gardner illesztette a ritulba, de mindenkppen 1888 ta kerlt be a knyvbe. Az elemek urainak megidzsre hasznlt pentagramok valsznleg a Golden Dawn kisebb pentagram rituljbl erednek. Jl mutatja Gardner munkamdszert a Hold lehzsakor hasznlt vers, mely eredetileg Crowley Tkh szerencseistennhz rt himnusza volt, melyben Gardner Tkh nevt Aradival cserlte fel. Egybknt ebben a rtusban szerepel mg egy Doreen Valiene ltal rt versrszlet is. Az ezutn elhangz szveget, mely Az Istenn parancsa cmen ismeretes, Gardner s Doreen Valiente kzsen rta. Az eleje Lelend Aradijbl van tvve, az utna kvetkez rszben pedig szerepel egy-kt rvid idzet Crowleytl. A nagy Isten, Cernunnos (Great God Cernunnos) kezdet invokci pedig Dion Fortune Moon Magic (Holdmgia) cm knyvben szerepl Pn invokcibl lett talaktva Cernunnos idzss. Ezen kvl az ldozati rsznl a stemny felszentelsnek szvege Crowley Gnosztikus Misjbl (Gnostic Mass) szrmazik.
Az elbb emltett sok tvtelen kvl van mg kt nagyon rdekes, s sokat vitatott rszlete a gardnerinus szertartsnak, a Bagahi inkantci, s az Eko, Eko inkantci. Ezek minden bizonnyal igen si eredet, hagyomnyos szvegek, de pontos eredetk s jelentsk ersen vitatott. A ritul sorn mgikus ergyjtsre hasznljk ket. sszessgben nzve a fenti ritulban elhangz szvegek jelents rsze idzet s tvtel ms forrsokbl, s a ritul bizonyos mozzanatai is mutatnak idegen, hermetikus-kabbalista hatsokat. Ha a Gardner eltti boszorknyok hasznltak egyltaln varzskrt, s a Hold lehzshoz hasonl szertartsokat, akkor azok valsznleg jval egyszerbbek lehettek, vagy pedig nem maradtak fenn, csak nagyon tredkes formban, amelyet Gardnernek erteljesen ki kellett egsztenie, hogy hasznlhatk legyenek. Mivel azonban ez az a ritul, ami minden egyb szertarts alapjt kpezi, s amit a wicck a leggyakrabban adnak el, nem tnik tl valsznnek, hogy ez a ritul maradjon fenn a legtredkesebb formban, hacsak nem azrt, mert annyira alapvet s sokat ismtelt szertarts volt, hogy le sem rtk rendesen, mert gyis mindenki hamar megtanulta. Aztn ksbb ez az l tuds valami miatt elveszett, s csak nhny tredkes feljegyzs maradt. Ez nem tnik szmomra tl valsznnek. Taln arrl lehetett sz valjban, hogy Gardnernek, O.T.O.-s s rzsakeresztes tapasztalatai utn, tlsgosan egyszernek tnt a hagyomnyos boszorkny szertartsok ritulis kerete, ezrt nmikpp kiegsztette s talaktotta, ezltal kzelebb hozva a hermetikus mgia ritulihoz.
Ezzel szemben a hrom beavatsi ritul az A, B s C szvegben szinte semmit nem vltozott, gy tnik, ezek j llapotban maradtak fenn, ezrt nem kellett ket kiegszteni. Valsznleg az els fokozat beavats tartalmazza a legtbb tradicionlis elemet. Az avatand megktzse a szabadkmves beavatsra emlkeztet, de ez nem felttlenl jelenti azt, hogy ez is kls eredet elem. A megktzs az avatsnl a jellt eddigi letnek vgt, szimbolikus hallt fejezi ki. Sok si npnl, pldul a keltknl is szoks volt a halottak megktzse. Msik archaikus elem a beavatsnl a jellt mrtknek levtele egy zsinr segtsgvel. Egy zsinrt az avatand magassgnak megfelel hosszsgra vgnak, s csomkat ktnek r klnbz testmreteinek megfelelen. Ez a zsinr a tovbbiakban magval a beavatott szemllyel azonoss vlik, s a rgi idkben, amikor a titoktarts s a covenhez val hsg let-hall krds volt, a mrtk elpuszttsval megtkozhattk s elpusztthattk az rulkat. Az ember testrl vagy rnykrl levett zsinrmrtk elpuszttsa elterjedt gyakorlat volt a npi varzslsban, gy valban si eredet lehet.
Egyesek megkrdjelezik az els fokozat beavats hitelessgt is, mivel szerepel benne a kabbalista kereszt ritulja, ami szintn kabbalista-hermetikus vonatkozs rsz, illetve az avatsnl alkalmazott tszrs csk szvegben is felfedezhet nmi kabbalista szimbolika, ezt azonban Gardner a boszorknyokat rt kzpkori zsid hatsra vezeti vissza (amirl korbban mr volt sz). Doreen Valiente szerint pedig mindig kihagytk a kabbalista keresztet a ritulbl, mrpedig ha Gardner maga illesztette volna be azt a szertarts menetbe, akkor valsznleg hasznlta is volna.
A msodik fokozat beavats vgn szerepel az Istenn alszllsa az alvilgba cm mtosz. Ez is egy nagyon fontos wicca szveg, amelyet egyesek Inanna mtoszbl szoktak eredeztetni, de a cmkn kvl nem sok hasonlsgot mutat a kt mtosz egymssal (csupn annyit, hogy egy istennrl szl, aki lemegy az alvilgba). Gardner szerint a trtnet valsznleg kelta eredet, s azrt is nagyon rdekes, mert tartalmazza az Istenn ritulis megkorbcsolsnak lerst. A ritulis korbcsols a gardnerinus wiccban nagyon fontos szerepet jtszott, br manapsg mr kevesen hasznljk. Termszetesen csak szimbolikus, enyhe korbcsolsrl van sz a gyakorlatban, amely nem szabad, hogy fjdalmat okozzon. Ezt az rnyak knyve szvege is tbb helyen hangslyozza. A ritulis korbcsols technikja annyira kzponti szerepet jtszik a gardnerinus Wiccban, hogy azt kell mondanunk, az egyik legalapvetbb mgikus techniknak szmtott az si covenek, de legalbbis a New Forest coven gyakorlatban. Egyesek ebben is Aleister Crowley erteljes hatst ltjk, mivel a ritulis korbcsols Crowley mgijban fontos szerepet jtszott. Azonban tudni kell, hogy a ritulis cllal vgzett korbcsols sidk ta elterjedt technika volt az egsz vilgon, valsznleg egymstl fggetlenl is rjhettek az egyes kultrk s mgusok, hogy a korbcsols mgikus clok elrsre is hasznlhat. A korbcsolst mgikus-misztikus cllal mr az si Egyiptomban s Grgorszgban is hasznltk. A kzpkorban bizonyos vezekl szerzetesek s zarndokok rendszeresen korbcsoltk magukat, melynek hatsra gyakran ltomsokat ltek t. Crowley mgiarendszerben a korbcs a kn jelkpe, ami a dolgokban rejl energit szimbolizlja. A korbcs hasznlata fellnkti a lomha termszetet, s fenntartja a buzg trekvst. Ezenkvl a lzad akarat megfegyelmezsnek s a vgyak kordban tartsnak eszkze. Crowley korbcsa vas nylbl s kilenc rz drtbl ll, melyeken kis lomdarabkk helyezkednek el. Minden bizonnyal elg fjdalmas volt a hasznlata. A korbcs a Wiccban a szigorsg s knyrletessg kettsbl a szigorsgot szimbolizlja, s a llek megtiszttsnak eszkze. Ebben nmikpp hasonlt Crowley rtelmezsre.A Wicca korbcs azonban tbbnyire fanyel, nyolc selyemfonllal, melyekre t-t csom van ktve. Ezzel a korbccsal nem lehet komoly fjdalmat okozni. Az rnyak knyvnek a msodik felben, amely a nem ritulis szvegeket tartalmazza, van egy fejezet, ami rszletesen lerja a korbcs hasznlatt. Ez a leghosszabb nem ritulis szveg. Olyan rszletesen rja le az alkalmazs mdjt, az esetleges mellkhatsokat, hogy valsznnek ltszik, ez a mdszer volt az si boszorknyok, de legalbbis a New Forest coven legfontosabb, s leggyakrabban alkalmazott mgikus technikja. Lnyege, hogy a prban dolgoz wicck egyiknek vgtagjait enyhn megktztk, gy hogy a ktelek picit lasstsk a vr ramlst, de fjdalmat vagy kellemetlen rzst ne okozzanak. Ezutn a segt enyhe, monoton korbcstseket mrt a partnerre, melynek kiss hipnotizl hatsa volt, valamint a br bizseregni kezdett, ami a vrt a test azon pontja fel irnytotta. gy az agy vrelltsa kiss cskkent, melynek kvetkeztben az ember fogkonyabb vlt a ltomsokra. Ezt a mdszert ltomsok elidzsre, s testkilps megknnytsre alkalmaztk, valamint mgikus energia gerjesztsre. A szveg stlusa alapjn rginek tnik, s nem hasznl egyetlen olyan jl bevlt okkult terminust sem, mint a tisztnlts, tudattgts, tudatllapot vlts, a harmadik szem megnyitsa, asztrltest, vagy asztrlis projekci, ezrt valsznleg a 19. szzad msodik fele eltt rdott. Ha ez igaz, akkor nem llja meg a helyt az az elkpzels sem, hogy a Wiccban a korbcs gyakori hasznlatnak az oka Gardner beteges, szadista vagy mazochisztikus, hajlamaiban keresend. Amit egybknt az is cfolni ltszik, hogy tantvnyainak elmondsa szerint Gardner nagyon szeld s kedves ember volt.
Az nnepi ritulkban szerepel mg egy-kt rvid idzet, de ezek a szertartsok annyira vzlatosak s tredkesek, hogy vagy nem maradt fenn az si rtusokbl szinte semmi, s ezrt Gardner rknyszerlt, hogy maga dolgozza ki ket, vagy pedig a rgi boszorknyok nnepeiken nem adtak el semmilyen pontosan meghatrozott ritult, hanem egyszeren csak nnepeltek. Ugyangy, ahogy a korabeli npi hagyomnyokbl is ismert.
A nem ritulis szvegekrl mg azt kell tudni, hogy az A szvegbl hinyoztak, a B s C szvegben viszont gyakorlatilag teljesen azonosak. Ezt szintn azzal magyarzzk egyesek, hogy Gardner maga tallta ki ket, de ugyangy lehetsges az is, hogy csak ksbb msolta le ket valakinek a knyvbl. Ezt nmely fejezet szvege is altmasztani ltszik. A szvegek stlusa feltnen sokfle. gy tnik, tbb klnbz ember rta, st, tbb klnbz idbl szrmaznak. Egyes szvegek egszen modernnek ltszanak, a 19. szzad msodik felbl, vagy a 20. szzad elejrl szrmazhatnak. Tbb szveg is rdott a viktorinus kori Anglia archaizl stlusban. Egyes szvegrszletek pedig valban rginek tnnek, valsznleg szjhagyomny tjn rkltt szvegek, melyeket ksbb jegyeztek le. Vannak olyan szvegek is, melyben tbbfle korra jellemz stlus rszek keverednek egymssal, azt sejtetve, hogy egy rgi szveget ksbb valaki sajt megjegyzseivel egsztett ki. Ami nagyon fontos mg, srevehetjk, hogy a nem ritulis szvegek nem tartalmaznak idzeteket s tvteleket ismert okkult szerzktl.
Ha sszessgben nzzk az rnyak knyvt, azt lthatjuk, hogy egy roppant sokrt, sok forrsbl ered szvegrl van sz. A klnbz, nem wicca forrsokbl szrmaz idzetek s tvtelek csak az alap ritul szvegben fedezhetek fel. Ezen kvl csak a harmadik fokozat beavats szvegben (ez Crowley Gnosztikus misjbl szrmazik), s egy-kt nnepi ritulban fedezhet fel idegen rszlet. Ezt leszmtva a beavatsi ritulk nem tartalmaznak azonosthat tvteleket, ahogy a nem ritulis szvegrszek sem. A hitelesnek ltsz, vagy legalbbis nem beazonosthat forrsbl ered szvegek gy tnik tbb, klnbz korban l s klnbz mveltsg szerztl erednek, s nem ltszik valsznnek, hogy az egsz egyetlen ember rsa lenne, akr Gardner, akr Old Dorothy, vagy valaki ms. Ennl nagyobb bizonyossgot csak egy tudomnyos ignyessg, alapos nyelvszeti vizsglat elvgzsvel nyerhetnnk, de ezt eddig mg tudtommal senki nem vgezte el. Addig is maradnak a megrzsek s az eslyek latolgatsa, de azt mindenkpp megllapthatjuk, hogy ha valaki azt lltja, hogy bizonytott tny, s teljessggel egyrtelm, hogy az rnyak knyve s a Wicca valls Gerald Gardner kitalcija, az az ember valsznleg nem ismeri tlsgosan a tmt, s mg soha letben nem olvasta az eredeti szveget.
|