A termszettudomnyok se a varzsls. Az emberek elszr hatni akartak a termszet erire, s csak azutn trekedtek arra, hogy megismerjk ket. Elbb arra igyekeztek, hogy est csinljanak, s csak sokkal ksbb, egy sokkal magasabb mûveldsi fokon kezdtek el gondolkozni azon, hogy mi is az es.
s mg akkor is nagyon sokig tartott, amg sztfoszlott a homly, amellyel valamikor a varzslk krlveztk magukat s tudsukat, hogy emeljk tekintlyket a np eltt. gyszlvn a XVIII. szzadig a termszet trvnyei mg a termszet titkai voltak. A termszettudomny addig mg okkult, vagyis rejtett tudomny volt, mûveli gondosan riztk tudsukat, s ha kzltk is msokkal, titkos trsasgokba tmrltek, s a trsasg tagjait slyos s htborzongat eskkkel kteleztk, hogy nem fogjk elrulni azt, amit tanultak.
Ilyen titkos trsasg volt a rzsakeresztesek. A rzsakereszteseknek a trtnete is nagyon titokzatos. Nyomaik felbukkannak itt is, ott is a trtnelem folyamn, klnbz orszgokban, gy Magyarorszgon is. De megbzhat trtnetket mindmig nem tudta sszelltani a kutatk szorgalma, mert k maguk igyekeztek eltntetni minden nyomot maguk utn.
A rzsakeresztesekre vonatkoz legrgibb adat kt knyv, mely a nmetorszgi Casselben jelent meg 1614-ben. Az egyiknek a cme Fama Fraternitatis R. C., vagyis hrads a rzsakeresztes trsasgrl, mert az R. C. Rosea Cruxot jelent – a msik a Confessio Fraternitatis R. C., vagyis .a rzsakeresztesek vallomsa.
Ezeknek a knyveknek az lltsa szerint a trsasgot Christian Rosencreutz alaptotta. Rosencreutz 1388-ban szletett, mondja a knyv. Miutn Nmetorszgban megtanult mindent, amit megtanulhatott, elindult a Szentfldre. Zarndoklsa kzben eljutott az arab blcsek titkos vrosba, Damcarba,.s itt beavattk a termszet titkaiba. vek mlva Rosencreutz visszatrt hazjba, azzal a szndkkal, hogy kora egsz tudomnyossgt megreformlja. Evgbl ht trsat vett maga mell, s megalaptotta a Szentllek Hzt. Trsai minden titkos tuds birtokban voltak, az vk volt a Blcsek Kve, mellyel az svnyokat aranny lehet vltoztatni, de azrt szernyen ltek, s res rikban betegeket gygytottak ingyen.
Mikor Rosencreutz szzhat ves korban meghalt, mondja a legenda, senki sem tudta, hol temettk el. De 1614-ben, mikor talaktsokat vgeztek a Szentllek Hzban, egy ajtra bukkantak, melyen ez llt: Szzhsz v mlva megnylok. Ez ppen szzhsz vvel Rosencreutz halla utn trtnt. Az ajtt kinyitottk, s egy nyolcszgletû terembe rtek, melyet egy titokzatos rkk-g lmpa, "egy alvilgi nap" vilgtott meg. A terem kzepn llt Rosencreutz srja, a teremben megtalltk a knyveket, melyek a rgi rzsakeresztesek legfbb titkait s trvnyeit riztk, s a rejtett mûvszetek ûzshez szksges eszkzket. Most, hogy mr Rosencreutz srjt megtalltk, mondja a knyv, a trsasg lrkezettnk ltja az idt, hogy nagyobb nyilvnossg el lpjen.
Magukhoz hvnak teht mindenkit, aki rdemesnek rzi magt, hogy rszesedjk a titokban. A beavatottak rteni fognak az svnyok aranny vltoztatshoz, azonkvl a tvolbaltshoz, az emberi let tetszs szerinti meghoszszabbtshoz – ha akarnk, lthatatlann tudnak vlni, s egy szmtani mûvelet segtsgvel minden titkot ki tudnak szmtani.
Eddig szl a legenda. Az igazsg az, hogy Christian Rosencreutz nyilvn sohasem lt. A tudsok azt is kimutattk, micsoda ms hasonl legendk alapjn lltotta ssze a kt knyv szerzje a Rosencreutz-mest. De nemcsak Rosencreutz nem lt, hanem a trsasg sem ltezett, melynek hveket gyûjttt z ismeretlen szerz.
A knyvek ugyanis csatlakozsra szltanak fel, de nem adjk meg a hzszmot. Majd titokzatos ton rteslni fogunk rla, mondjk, ha valaki csatlakozni akar, s ha mlt r, fel is fogjuk venni. Az 1614-et kvet vekben Nmetorszgban sok knyv s rpirat keletkezik, mely a rzsakeresztesekrl szl – ezeket azok az emberek rtk, akik csatlakozni szerettek volna, s gy adtak magukrl letjelet. De senkirl sem tudunk, akit felvettek volna. Michael Maier, II. Rudolf udvari orvosa volt az egyetlen, aki azt lltotta magrl, hogy rzsakeresztes. Lassanknt el is lt az rdeklds. A rzsakeresztesek lthatatlanokk vltak, mieltt lthatk lettek volna.
A szbeszd gy tudta, hogy a rzsakeresztes knyvek szerzje Johann Valentin Andreae, evanglikus lelksz s misztikus klt. Neki tulajdontottk a Christian Rosencreutz kmiai menyegzje c. knyvet is. Ez egy allegorikus regny, egy vndorrl, aki a kirly s a kirlyn menyegzjn vesz rszt. A regny f cselekmnye az, hogy egy nyolcemeletes toronyban fel- s lemennek. Felttelezhet, hogy jelkpes formban a legfbb titkos tudomnyt, az aranycsinlst trgyalja. A mai olvas egy betût sem rt belle, de valsznû, hogy a kortrsak sem rtettek tbbet.
vekkel ksbb Johann Valentin Andreae, aki kzben fanyar s megtrt reg ember lett, megrta az nletrajzt. Ebben beismeri, hogy rta a kt rzsakeresztes knyvet, de csak jtkbl, azt mondja, kvncsisgbl, hogy mit fognak szlni hozz. A kmiai menyegzt pedig pardinak sznta, hogy nevetsgess tegye az aranycsinlk rtelmetlen fecsegseit.
Azta is folyik a vita a tudsok kzt, hogy mikor hazudott Andreae: akkor, mikor a rzsakeresztes knyveket rta, vagy akkor, amikor azt rta, hogy nem gondolta azokat komolyan. Valsznûleg mind a ktszer misztifiklt, hiszen klt volt, hatalmas s rdekes kltemnyt rt Christianopolisrl, a nem ltez vrosrl, s ltalban nem volt rzke a valsg irnt. A dolgok, amelyeket a rzsakeresztes knyvekben lert, nem voltak igazak, nem volt Szentllek Hza s rzsakeresztes testvrisg, de Andreae legfbb vgya az volt, hogy a hazugsg valra vljk, hogy csakugyan legyenek rzsakeresztesek, s ezrt rta a knyveket. regkorban azutn megtagadta ket, mert szgyellte ifjkora naiv lelkesedst, szgyellte, hogy annyira bzott a titkos tudomnyokban s az emberi megismersnek rajtuk keresztl trtn megreformlsban.
Mert ez, az j tudomny vgya, volt a rzsakeresztes mese mlyn. A kor, a XVI. s XVII. szzad, az az idpont, amikor az emberek szeme megnylik a trmszet fel. A termszet mg csupa titok: a bolygk jrsa, az svnyok viselkedse az olvaszttgelyben, a betegsgek s a fnytani jerensgek, mg mindig valami babons homlyba burkolznak, s mind sszefggnek egymssal. A tudsok egy szemlyben csillagszok, orvosok, vegyszek s teolgusok. Ez az a kor, amikor Faust mondja megszletett.
A tudsok lzasan igyekeznek, hogy elolvassk a signaturt, a titkos jegyeket, melyeket a Teremt a teremtett vilgba belert. Mert termszettudomny s vallskutats ekkor mg elvlaszthatatlanok egymstl. A pansophistk, ahogy a kor termszettudsait gyûjtnvvel nevezik, a termszetben nem hideg, elvont, kpletekkel kifejezhet trvnyt kerestek, mint a mai tudsok, hanem Istennek valamely misztikus s emberek rszrl megfejtsre vr kezevonst. Ez taln a rzsakereszt-jelkp legmlyebb rtelme: a rzsa a termszet, s a kereszt Isten.
Andreae is a lzas keresk kz tartozott. Rzsakeresztes knyveivel mintegy kinyjtotta a kezt ismeretlen trsai fel, hogy a tudomny magnyossgbl szabaduljon. Ezrt tallta ki a rzsakeresztes mest, melyet ksbb, mindenben s mindenkiben csaldva, megtagadott.
A rzsakereszt tovbbi trtnete nagyszerû pldja annak, hogy a vilgot nemcsak anyagi rdekek mozgatjk, hanem eszmk, st szavak is. Andreae kitallt egy kitûn szt, a rzsakeresztet, amelynek egyelre mg nem volt semmi valsgos tartalma. De a sz tovbbhatott, s lassanknt valsgos testet lttt, mint azok a kdtmegek a vilgûrben, amelyek lassanknt gitestekk szilrdulnak.
A pansophistkban egyre ersdtt a vgy, hogy trsasgba tmrlve tmogassk egymst. Maga Andreae is alaptott egy most mr csakugyan ltez trsasgot, a Societas Christiant. Ebben a titkos tudomnyok s misztikus jelkpek mr sokkal kisebb szerepet jtszottak. Tulajdonkppen egy akadmia volt, aminthogy a pansophista mozgalom lassanknt tment a komoly termszettudomnyba s a tudomnyos egyesletekbe. gy pl. Angliban egy titkos trsasgbl, a Lthatatlan Kamarbl fejldtt ki a Royal Society, az angol tudomnyos akadmia. Nmetorszgban gy alakultak meg a nyelvmûvel trsasgok, melyek a nmet nyelv megtiszttst tûztk ki clul, de azrt valsznûleg az svnyok megtiszttst, vagyis az aranycsinlst sem hanyagoltk egszen el. gy hat termkenyten tovbb Andreae trsasg-tervezete.
Maga a rzsakereszt hossz lappangs utn 1710-ben jelenik meg jra a sznen. Egy Sincerus Renatus nven r nmet tuds knyvet ad k, amelynek a cme: Az arany- s rzsakeresztes rend testvrisge ltal ellltott valsgos s tkletes Blcsek Kve. Nemsokra hallani mr az arany- s rzsakeresztes rend impertorairl is.
A XVIII. szzad a titkos trsasgok fnykora. Az Andrese ltal feldobott gondolat megdbbent termkenysgben valsul meg. Az emberek tlsgosan nyugodt s rendezett letkbl a szabadkmûves pholyok s hasonl egyesletek ceremnis titokzatossgba meneklnek. Legfbb vgyuk, hogy valami magas s szpen hangz rangot nyerjenek el valamelyik klns nevû rendben. Titkos trsasg tagjnak lenni hozztartozott az elkelsghez. Mikor 1775-ben Braunschweigi Ferdinnd herceg elnksge alatt a nmet szabadkmûvesek nagygyûlst tartottak, azon huszonhat nmet fejedelem jelent meg.
A szabadkmûves-trsasgok mellett s velk prhuzamosan a legklnsebb trsasgok alakulnak. A kezdemnyez a skt Ramsay volt, aki Franciaorszgban megalaktotta a skt rendszerû pholyokat, melyeknek a sktokhoz semmi kzk sem volt, ellenben a templrius lovagrend leszrmazottjainak tekintettk magukat, s ennek megfelel szp neveket vettek fel: a Napkelet Lovagja, a Nagy Vlasztott s hasonlkat. A skt pholyok katolikus sznezetûek voltak, s titkos cljuk az volt, hogy Anglia trnjra segtsk az Ismeretlen Nagymestert, aki nem volt ms, mint az utols Stuart, az angol trnkvetel. Ugyanez volt a clja a Tiszteletremlt Gormonok rendjnek is, melynek tagjai knai ruhban gyûltek ssze, s egymst mandarinnak szltgattk.
Az ilyen klns rendnek a szilrd magjt rendszerint egy lelmes szlhmos kpezte. gy az n. egyiptomi fokozatok a zsenilis Cagliostrnak, a szzad legnagyobb kalandornak az tlete volt, aki ennek a szervezetnek a segtsgvel risi tekintlyre s vagyonra tett szert. Cagliostro sikernek a titka az volt, hogy nem tudott rendesen semmifle nyelven sem beszlni; az emberek nem rtettk, hogy mit mond, s ezrt meg voltak gyzdve, hogy nagyon mlyrtelmû dolgokat mond.
Nmetorszgban nagy sikere volt egy Rosa nevû embernek, aki 1760-ban mint a templomos lovagok jeruzslemi nagykptalanjnak kikldttje jelent meg, megfelel iratokkal felszerelve. Ott aztn egy Johnston nevû ember leplezte le, aki okiratokkal bebizonytotta, hogy a Iegnagyobb igazi s rejtett nagykptalan nagyperjelje. Johnston kitûnen keresett a nagyperjelsgen, azt mondjk, 2000 tallrt is elkrt azrt, hogy felvegyen valakit a Iegigazibb sktok kz. Pr v mlva Johnstont is lelepleztk, amint Ielepleztk azt a Schrepfert is, aki a szellemidzst gyesen egyestette a pnzkeresssel, s aki, mikor a hl szszeszorult krltte, nhny hvvel kivonult a vros melletti erdbe, s azt mondta, hogy nemsokra klns zajt fognak hallani, ami egy termszetfltti kinyilatkoztats jele lesz. A zajt hallottk is: egy pisztolylvs volt, mellyel Schrepfer egy fa mgtt vgzett nmagval.
Ebben a klns vilgban tmad j letre a rzsakeresztesek trsasga. Trvnyeiket 1767-ben llaptottk meg, s 1777-ben tkletestettk. A rzsakereszteseknek nyolc fokozatuk volt. A ngy alsbb fokozatot kvette a tulajdonkppeni felavats, amikor a jelltet hatsos szertartsok kzt, erd mlyn vagy stt teremben, melyet csak a hold vilgtott meg, mellnek szgezett kardok kzt felvettk az adeptusok kz. Ekkor kzltk vele kmletesen, hogy a Iegfelsbbek hatrozata rtelmben ebben az vtizedben nem foglalkoznak a szellemvilg titkaival, hanem csak az svnyokkal. A ngy adeptusi fokozatot kvette a magister, majd a mgus fokozata. Hogy a mgust micsoda titokba avattk be, nem tudjuk. Valsznûleg abba, hogy nincsenek titkaik.
A rzsakeresztesek szervezete gyesebb s ersebb volt, mint az sszes tbbi titkos trsasg. Legfontosabbnak a titoktartst tekintettk. A rzsakeresztes nem ismerte trsait, sokszor mg fnkt sem. Ezzel szemben mindent be kellett jelentenie feljebbvalinak, klnsen tudomnyos eredmnyeit. Mert hiszen, mondjk a trvnyek, gy sincs olyan titok sem a termszetben, sem a kirlyi mûvszet, vagyis az aranycsinls vilgban, amit a legfelsbb rzsakeresztes fokozatok viseli mr ne tudnnak, st a mgus nemcsak a titkot tudja, hanem azt is, hogy az illet testvr a titok birtokban van.
Titoktartsuk ereje olyan nagy volt, hogy mg a renegtok sem rultk el ket. gy meglehetsen keveset tudunk a rzsakeresztesek mûkdsrl, de ktsgtelen, hogy a XVIII. szzad utols veiben igen sok hvk volt Nmetorszgban s Ausztriban, ahol ebben az idben az emberek csaldtak a szabadkmûvessgben, mert az Igazsg Leftyolozott szobrt nem lepleztk le, amint grtk, csak vezreiket lepleztk le, akikrl rendre kiderlt, hogy szlhmosok. A csaldottak a sokat gr rzsakeresztnl kerestek vigasztalst. Ausztribl terjedt aztn t a mozgalom Magyarorszgra, ahol lltlag Eperjesen volt a pholy szkhelye.
Azt a keveset, amit a magyar rzsakeresztesekrl tudunk, Eckhardt Sndor kutatmunkjnak ksznhetjk. A legrgibb magyar rzsakeresztes, gy ltszik, Brczy Sndor volt, a testrr, kinek a mûvt olvasva, Kazinczy oly emlkezetesen fel-felsikongatott. Brczy ksbb knyvet is rt, az Igazi Adeptus cmen. Kazinczy ezt a knyvet Rzsika titkai nven emlegeti, nyilvn mert Brczy rzsakeresztessgre gondol. Brczy regkorban, ugyancsak rzsakeresztes tanulmnyainak a hatsa alatt, kizrlag ndmzzel s meggyel tpllkozott. Rzsakeresztes volt az a Szkely Lszl grdaezredes is, aki 97 000 forintnyi sikkasztst akarta a Blcsek Kve segtsgvel rendbehozni.
De a legnevezetesebb magyar rzsakeresztes Kazinczy apsa, grf Trk Lajos volt. Az egsz vagyona aranycsinl ksrletekre ment el, pedig mr ifjkorban lthatott maga eltt int pldt, amikor apjbl egy aranycsinl 3000 aranyat csalt ki jtszi knnyedsggel. Kazinczy gy mondja el apsa belpsnek a trtnett: "Bcsben megismerkedk grf Brhl Krollyal. Ez nagyon megszerette Lajost, s propositiot teve neki, ha nem volna-e kedve Rzsakeresztesnek lenni. Szent hallgatst parancsolt. – De az Atym csak tudhatja? – Nem, senki nem! az atyd sem. – gy nem leszek. – Mirt? – Nekem nincs jobb bartom, mint az atym, s nem teszek semmit, amit nem tud. – Ez mg jobban ajnlotta Brhlnl. Teht szlj az atyddal. Ebbl a leve, hogy az atya s fi egy rban vtettek fel . . ."
Kazinczy egy kgyvonal kardot s mg valami ms rzsakeresztes jelvnyt is rklt az apstl, melyeknek az rtelmt azutn Plczi Horvth dm, a dunntli klt magyarzta meg neki. Mert ez a tzes magyar ember, aki a hajt csimbkban hordta, s gyûllt mindent, ami nmet volt, ezt az egyet eltanulta a szomszdoktl, az aranycsinls vgyt. Brczynak s Trknek lltlag mgikus tkrk volt, melynek segtsgvel a tvolba lttak. Trk egy zben lombl ellltott rezet is mutatott Kazinczynak, "De mikor azt mondta nekem – rja Kazinczy –, ilyesmi csak bizonyos konstellcik alatt s bizonyos imk elmondsa mellett trtnhet, mindjrt tudtam, hogy meghibbant."
Kazinczy s Horvth levelezsbl tudunk egy msik nagyon klns magyar rzsakeresztes trsasg ltezsrl is. Horvth egy zben megkrdi Kazinczyt, mit tud Poturnyai Andrsrl, akirl azt hallotta, hogy a Custos Portae Septemtrionalis, az jszaki kapu re. Az nyilvn olyan rangjelzs volt, mint a Napkelet Lovagja. Kazinczy azt vlaszolja, hogy Poturnyai Andrs igen elkel ember volt, s gazdagon nslt, de nemsokra, gymond, "a vn aszszony elunta Girlti kastlyban a sok piszkoskezû aranyat s orvossgot fz Adepteket, s jjel hol lelkeket, hol combos parasztmenyecskket citlgat trsasgot", s kidobta ket.
Ez az utols hrads a magyar rzsakeresztesekrl. Klfldn is elhallgat a mozgalom. A termszettudomnyok ltalnos elterjedse kiirtotta a titkos spekulcit – ma mr mindenki beavatottja lehet a termszet titkainak, ha kedve s tehetsge van hozz. Csak Amerikban vannak mg rzsakeresztesek, s mûkdskrl nemrg egy vastag knyvben tettek tansgot, melyben az r kerektornyoktl a walesi herceg hrom tollig mindent megmagyarznak rzsakeresztes alapon, s kiderl, hogy az els rzsakeresztesek nem is az egyiptomiak voltak, hanem a preadamita szultnok, akik az els emberpr eltt uralkodtak a fldn.
De azrt nem igazsgos dolog, ha csak nevetnk a rzsakereszteseken s az aranycsinlkon. Ha sok is volt kzttk a bolond s csal, a trsasgok magvt mgis olyan emberek alkottk, akiket az igazi megismers vgya, az igazsg fel kszkd nyugtalansg vezetett.
(Szerb Antal rsa) |