A kelta hagyomny õrzõi, azaz a papok s varzstudk kztt legmagasabb rangban a druidk (druid) lltak. Nevk a Dru-vid (A Tlgyfa Ismerõje) vagy Daru-vid (Tisztnlt vagy Nagyon Blcs) szavakbl eredeztethetõ. Nem felel meg teljesen a valsgnak, ha a pap elnevezssel illetjk õket, ugyanis nem prdikltak, gyfeleik kerestk fel õket gyes- bajos dolgaikkal. rklõdõ kasztjukba az tartozhatott, akinek mr a nagyapja is druida volt, de iskolikban a nemesek gyermekeit is tantottk. Ismertk a szent trtneteket, mint a filik s a brdok, de feladataik kz tartozott a mgia, a rtusok s a termszetvalls gyakorlsa, a trvnyhozs s a fiatalok tantsa, nevelse is. Az ifjsg nevelst a filikkel s a harcosokkal egytt vgeztk, ugyanis a kirlynl mindig vendgeskedett egy hromszor 50 fõs gyerekcsapat, akiket mindenki egyformn tanthatott. A harcos harcra s bajvvsra, a fili zenre s kltszetre, a druida a jogra s a trtnelemre. A druidk nemcsak a kltszetben, a trtnelemben s a gygytsban jeleskedtek. Ismertk s hasznltk a gygynvnyek erejt, vezettk az ldozati szertartsokat, jsoltak a csillagokbl, a madarak rptbõl, az lmokbl, a szmokbl s az gi jelekbõl. Peres gyekben tletet mondtak, nem fizettek adt, s nem kellett katonskodniuk. Ha harcra kerlt a sor, varzslataikkal segtettek.
Nõk is lehettek tagjaik sorban. Leghresebbek a Sena szigeti kilenc szent szûz volt. A keltk trsadalmban a nõk lnyegesen tbb szabadsgot lvezhettek, mint ms npek asszonyai. Nemcsak javakat birtokolhattak, harcolhattak s el is vlhattak frjktõl, hanem a tanult osztly is tagjai sorba fogadta õket. Sok trtnet emlt nagy tuds harcosnõket, varzslnõket, mgusokat s boszorknyokat, akik mlt ellenfeleknek szmtottak a frfiakkal szemben. A walesi Cerridwen, az r Morrighan mint nagy hatalommal br asszonyok jelennek meg a trtnetekben. A C Chulainn-t harcra tant, Alba szigeti Scathach szintn nõ volt, rla neveztk el a Skye szigetet. Nõi druida tantotta mgira s a szavak erejre a Fiana (akik kztt asszonyok is harcolhattak) vezrt, Fionn macc Cumhall-t is. A druidk tantsaikat, erklcsi igazsgaikat hrmas tagolds versekbe szedtk, amiket ma tridkknt ismernk. Egy hres tirdjuk: "Tiszteld az isteneket, ne tgy rosszat, s lgy btor!"
Egyik legfontosabb ttelk, hogy a llek nem pusztul el a hall utn, hanem egyik testbõl a msikba kltzik. Ez a hit adott btorsgot a harcosoknak, akik bztak benne, hogy halluk utn megtrhetnek a Boldogok Orszgba.
A druidk olyan nagy tekintlynek rvendtek, hogy a kirly elõtt szlalhattak fel a gyûlseken. Nem rtak, br tanult emberek rvn termszetesen ismertk az rst, m hallbntetst rttak arra a druidra, aki lerta a titkos tantsokat. Rtusaikat szent (tlgyfa) ligetekben tartottk, s itt is laktak. Szentlyeik facsolat pletek voltak s a nemed, nemeton vagy drunemeton nevet viseltk. A legmagasabb rang druidk 20 vig tanultak, s 9 fokozatot sajtthattak el. Szvetsgk ln a fõdruida llt. vente egyszer az sszes mgus sszegyûlt a fõ nemetonban, ahol kicserltk tapasztalataikat s tantottk egymst. rorszgban a legfõbb szent helynek az orszg kldke, vagyis Uisnech, Galliban a Carnutes trzs fldje, azaz Gallia kzepe szmtott.
A mtoszok szerint a magas rang varzslk hatalma kiterjedt a vizek irnytsra, az alakvltsra s a levitcira is. Egy r monda szerint telihold nnepn egy vn druida felesgl vett egy fiatal lnyt. Hzassgktsk utn a frfi meggrtette asszonyval, hogy brmi trtnjen is, nem megy utna az erdõbe, ahol rendszeresen tallkozott druidatrsaival. Egy alkalommal a lny mgis utna lopzott az erdõ szlig, de nem mert belpni. A msodik alkalommal vgl a frje utn osont, akit tizenkt msik frfi trsasgban tallt egy holdsttte tisztson. Ltta, amint a druidk felnyitjk a rten ll kt fedelt, s mgikus szavakat mormolnak hossz idõn keresztl. Miutn elmentek, a kvncsi lny is felnyitotta a kt fedelt, m hirtelen egy "tzes-vizes" szrny az arcba mart. Az asszony -aki ppen llapotos volt- nagy knok kzepette meneklni kezdett, de a szrnyeteg utna eredt. A hossz hajsza utn vgl egytt zuhantak az cenba. A lny mg halla elõtt meg tudta szlni gyermekt, aki ksõbb a fiatalsg istene lett. A rgi monda szerint, ahol a szrny futott, ott jtt ltre a Boinn foly gya. A trtnetbõl is kiderl, hogy nemcsak a kirly, hanem a druidk szmra is a vz kzponti szerepet jtszott. Szertartsaik folyk, kutak kzelben zajlottak, s szentlyeik is mind vz kzelben lltak. Az ilyen helyeken tallt trgyak kztt stk, kszerek, (llati, nha emberi) csontok, fegyverek, tlyukasztott koponyk s szertartsi hangszerek (krtk) is szp szmmal akadtak.
A druidk nem csak a vizet tartottk szentnek. Az indiai rendszerhez hasonlan õk is t õselemmel dolgoztak. Szerintk a levegõ (szl), a vz (tenger), tûz s a fm (fld) mellett a termszet vagy fa (tr, ter, ksa) az tdik elem, az amely egyesti magban a tbbi elemet. Az indoeurpai vallsok sok õsi eleme hasonl a druidk, az indiai brhminok s a rmai pontifexek gyakorlatban is, ami rmutat a kzs eredetre. A druidk tantsait tovbbvivõ, a keresztnysggel kiegyezõ filik kifejezsei mg a XVII. szzadban is meglepõen hasonlak voltak az india szent szvegekhez.
Az idõk folyamn a kelta npet sok tmads rte. A vikingek, szszok s a normannok mellett a rmaiak is egyre kijjebb szortottk õket rorszg fel. Vallsuk a keresztnysg terjedsvel szorult httrbe igazn. A varzslk a rmai hdts elõl -miutn az isz. 1. szzadban Tibrius, majd Claudius csszr kitiltotta õket Gallibl, s Augustus csszr eltrlte az emberldozatokat- rorszgban, Skciban s a Brit szigeteken kerestek menedket, s az ellenllsi mozgalom vezetõiv vltak. Mg a 6. szzadban is mûkdtek szervezeteik.
rorszgban, Szent Columcille s Szent Patrik segtsgvel ltrejtt a pognysg s a keresztnysg keverke, a Culdee-i keresztnysg. Az õsi hit megfrt az j tantsokkal s az Iona szigetn tallhat kzpont egszen addig virgzott, mg az angol hdtk el nem foglaltk s meg nem semmistettk. Az j valls terjedse folytn egyesek felvettk az j hitet, msok titokban dolgoztak tovbb. A druida rendek feloszlatsa, ldztetse elõtrbe helyezte a filik munkssgt, akik az egyhzzal sajtos, egymst kiegsztõ kapcsolatot alaktottak ki. Hagyomnyaik a XVII. szzadig fennmaradtak, annak ksznhetõen, hogy sok iskolban fili tudst oktattak, s igyekeztek megõrizni, legalbb szimbolikus formban az õsi tudst. Sok rgi szently helyn -amik nagyon erõs energiakzpontok voltak- az idõk folyamn templomokat ptettek. Az oszlopfõk s az alul -fell lyukas szoborfejek, vagyis a fejkultusz (Napkultusz) kellkei a mai napig llnak.
|